Van magisch tot tragisch

Het licht is anders. Het geluid is anders. Sterker nog, het geluid is gedempt en brengt daardoor een bepaalde rust met het licht zo helder dat alles zelfs lichter aanvoelt. Een witte deken bedekt de grauwe straten, de kale bomen en de donkere daken.

Sneeuw. Magisch vind ik het. Witter dan wit met een hoge aaibaarheidsfactor ondanks de kou. Alsof er even wapenstilstand is en vrede echt mogelijk. Een simpele wandeling maakt dat je een soort van deel uit maakt van een levend schilderij. Het bijzondere geluid van het knarsend sneeuw onder je dikke schoenzolen met een idyllisch weiland voor je met een lijstje er omheen.

Paden zijn niet meer zichtbaar waardoor je eerder van het pad afraakt of buiten de/je paden treedt. Het sneeuwbaleffect is letterlijk te noemen. In iedere straat worden sneeuwballen gerold door enthousiaste kinderen. Als een soort van tuimelaartjes gekleed in dikke kleren en warme bootsen. Overal ontpoppen er zich grote en kleine sneeuwpoppen.

Zo ook bij ons in de straat. Overal komen de tuimelaartjes uit de poorten vandaan met scheppen en sleeën. Een kakafonie van gekakel om de mooiste, grootste en beste sneeuwpop te maken. Het is duidelijk wat het thema is van de oudste kinderen uit groep 8. Zijn de andere kinderen meer bezig met het scheppen van de sneeuw, zijn zij met name bezig met het scheppen van het geslacht.

De geslachtsdelen vliegen nog net niet door de lucht en de een heeft er nog een beter idee of grap over dan de ander. Wordt het een vrouwelijke sneeuwpop en komt er een gat of gaan we voor de manlijke en gaat er wat uitsteken. Prachtig vinden ze het en er wordt allesbehalve unaniem besloten door de groep 8’ers dat het een mannetje gaat worden.

Even later staat er dan op de onderste sneeuwbal iets fier omhoog. Het hoofd is nog niet aanwezig dus laat staan ogen of een mond, maar deze staat alvast. Dochterlief vindt het helemaal niets en spreekt haar ongenoegen uit. Kansloos tussen al die gierende jongens en hun fantastische idee. Een gezamenlijk foto voor de klas ziet ze niet meer zitten. Dit kan ze nooit zo aan juf laten zien.

Maar dan, als ze aan het helpen is om de sneeuwpop verder mooi te maken,
zie ik dat ze ‘m er per ongeluk afstoot. Niemand die het ziet of merkt. Een onverwachte misschien wel pijnlijke situatie waarin de sneeuwpop in één keer onzijdig is gemaakt. Voordat ik weer terug naar binnen ga, besluit ik wat bloemetjes nog zonder bijtjes te fotograferen. Soms moet je op het juiste moment je hielen lichten.

De hele dag zijn ze buiten met rode neuzen en oren met af en toe een plaspauze. Nauwelijks tijd voor warme chocolademelk om op te warmen waar de kachel loeit en de kersenbloesemtakjes tot bloei komen door de combinatie van het licht en de warmte.

Tot het winterse plaatje ineens wordt verstoord door het enorme geluid van een helikopter. Bijna aan het eind van de straat zie ik de helikopter, in geel met rode en blauwe strepen, een plek zoeken om te landen. Hij landt in de tuin van een klasgenootje terwijl nu ook de politiehelikopter boven ons vliegt. Dit is zo foute boel. Iedereen is geschrokken en wil weten wat er aan de hand is.

Dit vraagt ook een jongetje aan de piloot van de helikopter. Waarop deze droog antwoord dat er zojuist een helikopter is geland. Gelukkig blijkt hij niet nodig en stijgt weer met de arts aan boord omhoog. De andere helikopter is duidelijk zoekend nog rondjes boven ons aan het draaien. Via Burgernet blijkt dat er een jongen van 15 jaar gestoken is door een leeftijdsgenoot met een mes.

Twee jongens uit de groep opgeschoten jongeren die wij 10 minuten daarvoor tijdens onze wandeling tegen waren gekomen. Het zal je kind maar zijn die het overkomt. Het zal je kind maar zijn die het doet. Van magisch die dag schieten we in een keer door naar tragisch. Het geneuzel van de tuimelaartjes in de straat die boos zijn op elkaar door oneerlijke sneeuwbalgevechten, krijgt ineens een andere lading.

Net als dat de sneeuw positief magisch is door het incidenteel vallen, blijf ik hopen dat dit soort tragische gebeurtenissen bij incidenten blijven.